Ads 468x60px

Jumaat, 23 Januari 2015

Senarai Hadis Bahagian 6 : “Tiada seorang yang dibunuh secara zalim melainkan dikenakan habuan daripada dosa pembunuhan orang itu ke atas Nabi Allah Adam...

101 Bertolak Ansur Dalam Hal Jual Beli
Daripada Abu Hurairah RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, “Ada seorang lelaki (daripada umat sebelum Nabi SAW) suka memberi hutang kepada orang lain”, dan beliau berkata kepada anak lelakinya, “Jikalau datanglah kepada engkau orang yang di dalam kesusahan dan mempunyai tanggungan hutang, maka lupuskan sajalah hutang itu daripadanya, mudah-mudahan Allah akan melepaskan dosa-dosa kita, lalu orang itu meninggal dunia maka Allah mengampunkan segala dosanya”.
Apr 21, 2014
102 Kelebihan Hari Jumaat
Daripada Abu Hurairah RA berkata, Rasulullah SAW bersabda : Sebaik-baik hari jumaat yang terbit matahari ialah hari jumaat. Pada hari inilah Nabi Adam AS dicipta dan pada hari ini juga ia dimasukkan ke dalam syurga dan pada hari ini juga ia dikeluarkan daripada syurga.
Apr 18, 2014
103 Sunat Mendirikan Solat Dhuha
Daripada Zaid bin Arqam RA bahawa ia telah melihat sekumpulan orang ramai melakukan sembahyang sunat Dhuha. Lalu ia berkata : Apakah mereka ini tidak mengetahui bahawa sembahyang Dhuha diwaktu lain adalah lebih utama, sesungguhnya Rasulullah SAW ada bersabda, sembahyang orang-orang yang bertaubat itu ialah ketika anak-anak unta yang tidur berasa panas dengan cahaya matahari (panas terik yang bersangatan).
Apr 17, 2014
104 Mendahulukan Pihak yang Kanan
Daripada Anas RA bahawasanya Rasulullah SAW diberi susu yang dicampur dengan air. Disebelah kanan Baginda duduk seorang arab Badwi, dan di kiri Baginda pula Saidina Abu Bakar RA. Baginda minum susu tersebut kemudian memberinya kepada orang Badwi (yang sebelah kanan) lalu bersabda “Dahulukan sebelah kanan dan seterusnya ke kanan.”
Apr 16, 2014
105 “Tangan yang Memberi Lebih Baik daripada Tangan yang Meminta”
Daripada Ibnu Umar RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda ketika berada di atas mimbar. Baginda menyebut mengenai sedekah dan menahan diri daripada meminta-minta. (Dengan sabdanya) “Tangan yang di sebelah atas lebih baik daripada tangan yang di sebelah bawah. Tangan di sebelah atas ialah yang memberi dan tangan yang di sebelah bawah ialah yang meminta.
Apr 15, 2014
106 Senyum itu Sedekah
Daripada Aishah RA katanya, “Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW ketawa kuat sehingga nampak anak tekaknya, (tetapi) Baginda hanya tersenyum sahaja.”
Apr 14, 2014
107 Pergaulan yang Baik
Daripada Abu Hurairah RA katanya, sabda Rasulullah SAW, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah mereka yang paling baik akhlaknya. Orang-orang yang terpilih di antara kamu ialah mereka yang paling baik pergaulan serta hubungan dengan isteri-isteri mereka.”
Apr 11, 2014
108 Pergaulan yang Baik
Daripada Abu Hurairah RA katanya, sabda Rasulullah SAW, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah mereka yang paling baik akhlaknya. Orang-orang yang terpilih di antara kamu ialah mereka yang paling baik pergaulan serta hubungan dengan isteri-isteri mereka.”
Apr 11, 2014
109 “Bukan Kaya Harta Tetapi Kaya Jiwa”
Daripada Abu Hurairah RA daripada nabi SAW sabdanya, “Bukanlah kaya itu dengan sebab banyak harta benda, tetapi kaya itu ialah kaya jiwa”.
Apr 10, 2014
110 Jangan Mencela Makanan
Daripada Abu Hurairah RA kataya, “Rasulullah SAW tidak pernah mencaci sesuatu makanan. Jika baginda suka makanan tersebut ia memakannya dan jika Baginda tidak menyukainya maka Baginda tinggalkannya”.
Apr 09, 2014
111 Sunat Memberi Salam
Daripada Anas RA bahawasanya ia berjalan melintasi beberapa orang kanak-kanak lalu ia memberi salam kepada mereka dan katanya, nabi SAW sentiasa berbuat demikian.
Apr 08, 2014
112 Harus Berwasiat
Daripada Ibn Umar RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, “Tidak ada hak bagi seseorang yang hendak mewasiatkan hartanya (menangguhkan) bermalam sehingga dua malam, melainkan wasiatnya tertulis di sisinya.
Lafaz ini menurut riwayat al-Bukhari manakala menurut Muslim (mengatakan), “Ia bermalam sehingga tiga malam Ibn Umar berkata, “Tidak berlalu atasku suatu malam pun semenjak aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda yang demikian itu melainkan wasiatku ada di sisiku.”
Apr 07, 2014
113 Islam Adalah Asas Kebaikan
Daripada Abdillah bin Amru bin al-‘As RA bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda, “Sesungguhnya berbahagialah mereka yang memeluk Islam, dan mendapat rezeki yang cukup serta Allah memberikannya pula perasaan cukup (bersyukur dengan apa yang diberikan kepadanya)”.
Apr 04, 2014
114 Hikmah Bersedekah
Daripada Abu Said al-Khudri RA katanya, pada suatu ketika kami sedang dalam perjalanannya bersama-sama rombongan Nabi SAW, tiba-tiba datanglah seorang lelaki di atas kenderaan, maka ia menoleh pandangannya ke kanan dan ke kiri, kemudian Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa yang mempunyai kenderaan yang melebihi dari keperluannya sendiri hendaklah bersedekah kepada orang yang tidak mempunyai kenderaan dan sesiapa yang mempunyai lebihan bekalan makanan hendaklah ia bersedekah kepada orang yang tidak mempunyai apa-apa bekalan makanan. Selanjutnya junjungan menyebut berbagai-bagai harta benda hingga kami ketahui bahawasanya tidak ada hak bagi sesiapa daripada kami kadar yang lebih daripada keperluan.
Apr 03, 2014
115 Cabaran Mengikut Peredaran Masa
Daripada Zubair bin Adi katanya, “Kami telah menemui Anas bin Malik RA (di Basrah) mengadu beberapa hal mengenai tindakan (kezaliman) al-Hajaj, jawab Anas RA, “Bersabarlah kamu sekelian, kerana bahawa sesungguhnya keadaan zaman yang akan datang lebih buruk lagi daripada zaman sebelumnya sehinggalah kamu menemui ajal (menemui mati).” Keterangan ini aku dengar daripada nabi kamu Rasulullah SAW.
Mar 21, 2014
116 Jauhilah Perbuatan Aniaya
Daripada Ibn Mas’ud RA, sesungguhnya nabi SAW telah bersabda: “Tiada seorang yang dibunuh secara zalim melainkan dikenakan habuan daripada dosa pembunuhan orang itu ke atas Nabi Allah Adam yang pertama (Qabil) kerana beliaulah manusia pertama yang melakukan pembunuhan”. 
Mar 20, 2014
117 Bersatu Padu Asas Kekuatan Islam
Daripada Abu Musa RA katanya, sabda Rasulullah SAW : “Bandingan seseorang mukmin dengan mukmin yang lain seumpama sebuah bangunan yang bahagiannya saling menguatkan antara satu sama lain”. Dan baginda menjalinkan antara jari-jarinya. 
Mar 19, 2014
118 Berilah Walau Sedikit Pun
Daripada Abu Hurairah (juga) katanya, sabda Rasulullah SAW, “Wahai perempuan-perempuan muslimat janganlah menghina seorang jiran kepada jiran tetangga yang lain, sekalipun (apa yang diberi itu) berupa kaki kambing”. 
Mar 18, 2014
119 Tingkat Darjat Di Sisi Allah berdasarkan Ujian Musibah
Daripada  Abu Hurairah RA katanya, “Telah bersabda Rasulullah SAW, “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kebajikan baginya ditimpakan penderitaan ke atasnya.”
Mar 17, 2014
120 Amalan yang Baik
Daripada Abu Hurairah RA daripada Rasulullah SAW sabdanya: “Sekiranya aku memiliki emas sebesar Bukit Uhud nescaya aku suka bahawa tidak berlalu masa selama tiga malam, padahal masih ada lagi di sisi ku sesuatu daripadanya melainkan apa yang aku sediakan untuk membayar hutang”.





Ingin menerima tips-tips berkaitan Belajar Al-Quran terus ke emel anda?
....Taip Emel dalam kotak dibawah & Klik Langgan:


Delivered by FeedBurner
belajar al quran online belajar mengaji al quran belajar tajwid al quran belajar tarannum al quran belajar membaca al quran belajar bahasa al quran belajar baca al quran belajar quran belajar membaca al quran online cara mudah belajar al quran belajar mengaji al quran online belajar alquran cara belajar al quran mari belajar al quran belajar mukadam kelas belajar al quran software belajar membaca al quran alquran.com alquram belajar al quran percuma www.alquraan belajar quran al baghdadi hukum belajar al quran belajar tafsir al quran belajar al quran bertajwid al quaraan belajar menghafal al quran aplikasi belajar al quran belajar baca al quran online al quram alqoran downloads al quran search al quran al_qur an alquraan.com software belajar al quran belajar murotal al quran belajar al quran digital belajar baca al quran cepat al qoraan al qauran قرانً a lquran alqaran alqoraan alqran.com alquoran alkuran.com qurqn.com www.qouran qurañ alquron alqurane belajar al qur an qraan.com quram.com www.alkuran alqurran belajar al quran cepat belajar al quran download belajar al quran mp3 pentingnya belajar al quran youtube belajar al quran belajar ngaji al quran hadist belajar al quran metode belajar al quran belajar menulis al quran al qurian alkoran al koran al quoran al kouran al-quraan.org www.al kuran.com el quoran qur aan.com full qu ran www.qu ran www.qurqn جوجل قران www.quram www.qurhan www.quraan qruan.com www.alqran qeran.com qurana.com www.qeran www.alguran ققران kelas al quran dewasa kelas mengaji al quran kelas pengajian al quran kelas alquran kelas tafsir al quran kelas al quran al baghdadi kelas kemahiran al quran kelas membaca al quran kelas talaqqi al quran jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran,

KLIK ICON TWITTER & FACEBOOK DIBAWAH DAN SHARE INFO DI LAMAN INI BERSAMA  KENALAN ANDA.... Sebarkanlah Ilmu Al-Quran !

0 ulasan:

Catat Ulasan

Borang tempahan khidmat Guru Al-Quran ke rumah anda ( Hanya untuk diisi oleh PELANGGAN !!!):

Emelkan maklumat dibawah ke " Penyelia.HQ@gmail.com " ATAU hantar melalui ruang komen dibawah sekali :

==================================================

Tajuk/Email Title: " Tempahan Guru Al-Quran / Mandarin "

Isi emel/content:

- Nama penuh anda/pelajar :
- No. Tel anda :
- E-mel anda :

- Jenis Kelas? : (Mandarin? / Quran?)
- Kategori? : (Dewasa ATAU Kanak-Kanak ATAU Keluarga? Lelaki ATAU Wanita?)

- Hari pengajian yang diingini : (hujung minggu/hari biasa? e.g every Tuesday)
- Waktu pengajian : (pukul berapa? e.g 8.30 pm - 9.30 pm)


- Adakah anda berminat untuk belajar Quran secara online: ( Ya / Tidak )
- Jika ya, nyatakan medium pembelajaran yang diingini: (YM? FB? Skype? Whatsapp? Line?)


- Alamat rumah pelajar: (Kelas akan dibuat secara online jika alamat rumah tidak diisi)
- Negeri anda : (e.g Sarawak)

==================================================