Ads 468x60px

Khamis, 29 Januari 2015

Senarai Hadis Bahagian 7 : “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah mereka yang paling baik akhlaknya. Sebaik-baik kamu ialah mereka yang paling baik (pergaulan) dengan isterinya”

121 Tingkat Darjat Di Sisi Allah berdasarkan Ujian Musibah
Daripada  Abu Hurairah RA katanya, “Telah bersabda Rasulullah SAW, “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kebajikan baginya ditimpakan penderitaan ke atasnya.”
Mar 17, 2014
122 Amalan yang Baik
Daripada Abu Hurairah RA daripada Rasulullah SAW sabdanya: “Sekiranya aku memiliki emas sebesar Bukit Uhud nescaya aku suka bahawa tidak berlalu masa selama tiga malam, padahal masih ada lagi di sisi ku sesuatu daripadanya melainkan apa yang aku sediakan untuk membayar hutang”.
Mar 14, 2014
123 Antara Syurga Dan Neraka
Daripada Ibnu Masu’d RA katanya sabda Rasulullah SAW, “ Syurga adalah hampir kepada seseorang daripada tali kasutnya dan neraka pun seperti itu juga”.
Mar 13, 2014
124 Allah Maha Pengampun
Daripada Abu Hurairah katanya, sabda Rasulullah SAW, “Demi Allah yang diriku di dalam kekuasaannya jika tidak melakukan dosa, nescaya Allah akan lenyapkan kamu semua, dan di gantikan dengan kaum yang melakukan dosa, lalu mereka meminta ampun kepada Allah, dan Allah mengampunkan mereka”.
 
Mar 12, 2014
125 “Ziarah Saudara”
Daripada Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW, Bahawasanya seseorang lelaki telah menziarahi saudaranya di sebuah kampung yang lain, lalu Allah mengutuskan malaikat (untuk merestuinya) semasa di dalam perjalanannya.
            Abu Hurairah RA menyebut hadis ini sehingga kepada perkataan “Sesungguhnya Allah amat mengasihi engkau sebagaimana engkau mengasihinya kerana Allah”.
Mar 11, 2014
126 Jangan Terpedaya dengan Keindahan Dunia
Daripada Abu Said al-Khudri RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya dunia itu manis dan indah. Dan sesungguhnya Allah Taala telah menjadikan kami sebagai khalifah di atas muka bumi, maka dia akan melihat apa yang kamu lakukan. Oleh itu takutlah dan berhati-hati terhadap dunia dan juga terhadap kaum wanita”.
Mar 10, 2014
127 Menutup Keaiban Orang lain
Daripada Abu Hurairah RA, daripada Nabi SAW sabdanya, “Tiada menutup seseorang hamba akan keaiban seorang hamba didunia melainkan Allah menutup keaibannya di hari kiamat”.
Mar 07, 2014
128 Kezaliman Adalah Dosa Besar
Daripada Jabir RA bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda, “Takutilah (jauhilah) kezaliman kerana sesungguhnya kezaliman itu adalah kegelapan di hari kiamat dan takutilah (jauhilah) perangai bakhil kerana bakhil itu telah membinasakan orang yang dahulu daripada kamu iaitu membawa mereka melakukan pertumpahan darah sesama mereka dan menghalalkan perkara-perkara yang diharamkan kepada mereka.
 
 
Mar 06, 2014
129 Hasad Dengki Adalah Haram
Daripada Abu Hurairah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Jangan dengki-mendengki, jangan tawar-menawar untuk mengelirukan orang lain, jangan benci-membenci, jangan pulau-memulau dan jangan kamu membeli barang yang telah dibeli oleh orang lain. Jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara. Orang Islam adalah bersaudara dengan orang Islam yang lain. Tidak boleh menzalimi, merendah-rendah dan menghinanya. Takwa adalah di sini, nabi mengisyarat tiga kali. Cukup seseorang itu dianggap jahat sekiranya dia menghina saudaranya sesama Islam. Setiap orang Islam ke atas orang Islam diharamkan darahnya, haratanya dan maruahnya (hak kemuliaannya).”
Mar 05, 2014
130 Orang Paling Sempurna Imannya
Daripada Abu Hurairah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah mereka yang paling baik akhlaknya. Sebaik-baik kamu ialah mereka yang paling baik (pergaulan) dengan isterinya”. 
Mar 04, 2014
131 Si Pemurah dan Si Bakhil
Daripada Abu Hurairah RA bahawasanya Nabi SAW bersabda, “Tidak berpagi-pagi seseorang itu melainkan turun kepadanya 2 malaikat lalu seorang daripada kedua-duanya dengan berkata, “Ya Allah, berikan ganti kepada orang yang berbelanja”, dan seorang lagi pula berdoa dengan katanya, “Ya Allah, binasakanlah harta orang yang bakhil”. 
Mar 03, 2014
132 Bersederhana Dalam KehidupanDaripada Aishah RA katanya, “Hamparan Rasulullah SAW diperbuat daripada kulit yang isinya urat-urat batang kurma”. Feb 28, 2014
133 Perbanyakkan Amalan Kebajikan Sebagai Bekalan di AkhiratDaripada Anas RA bahawasanya Nabi SAW bersabda,”Ya Allah tidak ada kehidupan yang kekal melainkan kehidupan akhirat”. Feb 27, 2014
134 “Solat : Tiang Agama”Daripada Jabir RA katanya, sabda Rasulullah SAW, bandingan sembahyang lima waktu adalah seperti air sungai yang mengalir, melimpah ruah pada pintu rumah seseorang, yang dia mandi lima kali pada tiap-tiap hari. Feb 26, 2014
135 Jauhkanlah Perbuatan SyirikDaripada Jabir RA katanya, seorang arab telah datang menemui Rasulullah SAW lalu bertanya, “Wahai Rasulullah SAW lalu bertanya, “Wahai Rasulullah apakah dua perkara yang mewajibkan?” (menjadi penyebab utama kepada syurga atau neraka). Jawab Baginda, “Sesiapa yang meninggal dunia dalam keadaan tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu nescaya dia akan masuk syurga dan sesiapa yang mati dengan keadaan menyekutukan Allah dengan sesuatu nescaya dia akan masuk neraka”. Feb 25, 2014
136 “Syurga : Harta Benda Yang Berharga”Daripada Abu Hurairah RA, sabda Rasulullah SAW, “Sesiapa yang takut bermalam di jalan hendaklah dia segera berjalan, sesiapa yang cepat berjalan akan cepat sampai ke rumah. Ketahuilah sesungguhnya harta benda itu mahal, ketahuilah sesungguhnya harta benda Allah itu ialah syurga”. Feb 24, 2014
137 Cukuplah Allah Tempat Kita Menyerah
Daripada Abu Said al-Khudri RA katanya, sabdanya Rasulullah SAW , “Bagaimanakah saya akan dapat bersenang-senang didunia sedangkan malaikat Israfil telah meletakkan sangkakala di mulutnya. Dia menunggu perintah (untuk meniupnya) apabila diperintahkan maka dia akan meniupnya”. Berita itu adalah amat berat bagi para sahabat Rasulullah SAW, lalu Baginda bersabda, “ Hendaklah kamu berkata, “Hasbunallahuwani’malwakil” (cukuplah Allah tempat kita menyerah)”.
Feb 21, 2014
138 Keadaan Jenazah Ketika di Usung ke Kubur
Daripada Abu Said al-Khudri RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, “Apabila jenazah diletakkan (di dalam keranda) dan ditanggung oleh orang-orang lelaki di bahu mereka, jika dia seorang yang soleh dia berkata, “Cepatkan aku, Cepatkan aku. Jika dia tidak beramal soleh nescaya dia berkata, “Alangkah malangnya aku, ke manakah kamu semua akan membawaku?” semua makhluk mendengar suaranya melainkan manusia. Sekiranya didengar oleh manusia nescaya dia akan pengsan (kerana terperanjat dengan suara tersebut)”.
Feb 20, 2014
139 Kelebihan Solat Subuh
Daripada Jundab bin Abdillah RA katanya : Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa yang mengerjakan sembahyang subuh nescaya dia berada di dalam lindungan Allah, oleh itu janganlah sampai Allah menuntut daripada kamu sesuatu daripada tanggungannya (zimmah) nescaya Dia (Allah) dapatkannya kemudian Dia (Allah) menyembamkan mukanya ke dalam api neraka”.
Feb 19, 2014
140 Hendaklah Berfikiran Positif
Daripada Jabir bin Abdillah RA bahawasanya dia telah mendengar nabi SAW bersabda tiga hari sebelum baginda wafat, “Janganlah mati seseorang daripada kamu melainkan hendaklah dia bersangka baik kepada Allah Azzawajalla.”





Ingin menerima tips-tips berkaitan Belajar Al-Quran terus ke emel anda?
....Taip Emel dalam kotak dibawah & Klik Langgan:


Delivered by FeedBurner
belajar al quran online belajar mengaji al quran belajar tajwid al quran belajar tarannum al quran belajar membaca al quran belajar bahasa al quran belajar baca al quran belajar quran belajar membaca al quran online cara mudah belajar al quran belajar mengaji al quran online belajar alquran cara belajar al quran mari belajar al quran belajar mukadam kelas belajar al quran software belajar membaca al quran alquran.com alquram belajar al quran percuma www.alquraan belajar quran al baghdadi hukum belajar al quran belajar tafsir al quran belajar al quran bertajwid al quaraan belajar menghafal al quran aplikasi belajar al quran belajar baca al quran online al quram alqoran downloads al quran search al quran al_qur an alquraan.com software belajar al quran belajar murotal al quran belajar al quran digital belajar baca al quran cepat al qoraan al qauran قرانً a lquran alqaran alqoraan alqran.com alquoran alkuran.com qurqn.com www.qouran qurañ alquron alqurane belajar al qur an qraan.com quram.com www.alkuran alqurran belajar al quran cepat belajar al quran download belajar al quran mp3 pentingnya belajar al quran youtube belajar al quran belajar ngaji al quran hadist belajar al quran metode belajar al quran belajar menulis al quran al qurian alkoran al koran al quoran al kouran al-quraan.org www.al kuran.com el quoran qur aan.com full qu ran www.qu ran www.qurqn جوجل قران www.quram www.qurhan www.quraan qruan.com www.alqran qeran.com qurana.com www.qeran www.alguran ققران kelas al quran dewasa kelas mengaji al quran kelas pengajian al quran kelas alquran kelas tafsir al quran kelas al quran al baghdadi kelas kemahiran al quran kelas membaca al quran kelas talaqqi al quran jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran,

KLIK ICON TWITTER & FACEBOOK DIBAWAH DAN SHARE INFO DI LAMAN INI BERSAMA  KENALAN ANDA.... Sebarkanlah Ilmu Al-Quran !

0 ulasan:

Catat Ulasan

Borang tempahan khidmat Guru Al-Quran ke rumah anda ( Hanya untuk diisi oleh PELANGGAN !!!):

Emelkan maklumat dibawah ke " Penyelia.HQ@gmail.com " ATAU hantar melalui ruang komen dibawah sekali :

==================================================

Tajuk/Email Title: " Tempahan Guru Al-Quran / Mandarin "

Isi emel/content:

- Nama penuh anda/pelajar :
- No. Tel anda :
- E-mel anda :

- Jenis Kelas? : (Mandarin? / Quran?)
- Kategori? : (Dewasa ATAU Kanak-Kanak ATAU Keluarga? Lelaki ATAU Wanita?)

- Hari pengajian yang diingini : (hujung minggu/hari biasa? e.g every Tuesday)
- Waktu pengajian : (pukul berapa? e.g 8.30 pm - 9.30 pm)


- Adakah anda berminat untuk belajar Quran secara online: ( Ya / Tidak )
- Jika ya, nyatakan medium pembelajaran yang diingini: (YM? FB? Skype? Whatsapp? Line?)


- Alamat rumah pelajar: (Kelas akan dibuat secara online jika alamat rumah tidak diisi)
- Negeri anda : (e.g Sarawak)

==================================================