Dari sebuah khutbah Jumaat seorang ustaz (KH. Yaksyallah Mansur Ma) menyampaikan hikmah dari kisah Nabi khidir dan Nabi Musa.
"Lalu keduanya bertemu
dengan seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah kami berikan
rahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari
sisi kami .." (Qs Al Kahfi: 65)
Menurut jumuhul
mafassirin (majoriti ahli tafsir) sejak dari Ibnu Abbas, Al Tabari, Al
Qurthubi, Ibnu Katsir sampai penafsir kontemporari Ahmad Musthafa al
Maraghi bahawa yang dimaksudkan keduanya pada ayat ini adalah Nabi Musa
Alaihi Salam dan anak muda pengiringnya (pembantunya) Yusya 'bin nun.
Sementara yang dimaksudkan seorang diantara hamba-hamba Kami adalah Nabi
Khidr Alaihi Slama. Tetapi penafsir kontemporari yang lain iaitu as
Syahid Syed Qutb, penyusun tafsir Fi Dzilalil Qur'an tidak menyebut nama
Khidir ketika menafsirkan ayat ini. Dia hanya menyebut-nyebut al abdus
soleh (hamba yang soleh) saja. Dia berpendirian demikian sebab di dalam
ayat-ayat yang berkaitan dengan kisah ini (QS Al Kahfi 65-82) tidak
pernah disebut nama Khidr dan oleh itu beliau merasa lebih baik
membiarkan sosok ini tetap rahsia seperti yang termaktub dalam Al-Quran.
SIAPAKAH NABI KHIDIR ITU?
Nabi Khidir Alaihi Salam
yang menurut Jumhurul mufasirin sebagi nabi yang dijadikan oleh Nabi
Musa Alaihi Salam sebagai gurunya, telah menimbulkan kontroversi di
kalangan ulama sejak dahulu sehingga sekarang. Khidir atau Khadhir atau
Khidhir berasal dari bahasa Arab yang ertinya hijau. Menurut riwayat
Mujahid apabila dia bersolat rumput-rumput kering yang disekelililngnya
akan menjadi hijau. Segolongan orang terutama dari kalangan kaum shufi
mengatakan bahawa dia masih hidup sehingga sekarang. Banyak cerita lain,
tetapi kebanyakan cerita tersebut berasal dari kisah-kisah israiliyat.
Dan tentang beliau masih hidup sampai sekarang bertentangan dengan ayat
Allah: Kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seorang manusia pun
sebelum kamu (Muhammad), maka jikalau kamu mati, apakah mereka akan
kekal? Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati (Qs Al Anbiya: 34-35)
Imam Bukhari dan beberapa perawi hadis yang lain menegaskan Nabi Khidir Alaihi Salam telah wafat.
Hikmah dari kisah ini, Adab menuntut ilmu
AI Imam Fakhrur Razi
berkata, "Ketahuilah, ayat ini (Qs al-Kahfi: 66) menunjukkan bahawa Nabi
Musa memperhatikan adab serta tata cara yang cukup banyak dan lunak
ketika ingin belajar dari Nabi Khidir. Tata cara tersebut antara lain:
Nabi Musa merendahkan
dirinya dengan bertanya secara halus, "Apakah engkau mengizinku untuk
mengikutimu? Padahal kita tahu Nabi Musa adalah seorang Nabi Ulul Azmi
yang pernah bercakap-cakap dengan Allah dan memimpin Bani Israil. Dia
pula satu-satunya Nabi yang disebut namanya dalam Al Qur'an sebanyak 300
Kali!
Kemudian Nabi Musa
berkata "Supaya kamu mengajarkan kepadaku ilmu yang benar .." ini
membuktikan keperibadian luhur dan sifat tawaduk untuk mengakui akan
kejahilan dirinya di hadapan sang guru. Dan beberapa adab lain.
Hikmah kisah ini juga
menyampaikan salah satu etika dalam menuntut ilmu (al-Quran) iaitu
bahawa ilmu harus dicari dari sumbernya. Ia harus didatangi walau jauh
tempatnya dan kesulitan dalam menempuhinya. Nabi Musa memberi contoh
bagaimana ia walaupun seorang nabi pilihan (ulul azmi) yang juga
pemimpin turut bersedia untuk menempuh suatu perjalanan untuk mencari
ilmu.
Nasihat Khidir kepada Musa
Dari Umar bin Al Khattab
Radiyallahu Anhu, bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi Wa sallam
bersabda, "Saudaraku, Musa Alaihissalam berkata, Wahai Rabbi..,
tampakanlah kepadaku orang yang engkau tampakkan kepadaku di perahu.."
Allah menurunkan wahyu kepada Musa, "Hai Musa kamu akan melihatnya .."
Tidak berapa lama
kemudian datang Khidir, dengan aroma yang harum dan memakai pakaian
berwarna putih. Khidir berkata, "Salam sejahtera atasmu wahai Musa bin
Imran. Sesungguhnya Tuhanmu menyampaikan salam kepadamu beserta
rahmatNya ..
Musa berkata, "Dialah
As-Salam dan kepada-Nya kesejahteraan serta dari Nya kesejahteraan.
Segala puji bagi Allah Rabbul-alamin yng nikmat-nikmatNya tidak dapat ku
hitung dan aku tidak dapat bersyukur kepada-Nya kecuali dengan
petolongan-Nya. Kemudian Musa berkata, "Aku Ingin engkau memberiku
nasihat dengan suatu nasihat yang dengannya Allah memberikan manfaat
kepadaku sepeninggalmu."
Khidir berkata, "Wahai
pencari ilmu, sesungguhnya orang yang bercakap tidak lebih mudah jemu
daripada orang yang mendengar. Maka janganlah kau buat orang-orang yang
ada disekitarmu menjadi jemu ketika engkau berbicara kepada mereka.
Ketahuilah bahawa hatimu merupakan bejana. Kenalilah dunia dan buanglah
ia dibelakangmu, kerana dunia bukan merupakan tempat tinggalmu, dan apa
yang ditetapkan bagimu tidak ada di sana. Dunia dijadikan sebagai
perantara hidup hamba, agar mereka mencari bekal darinya untuk tempat
kembali.
Hai Musa, letakkanlah dirimu pada kesabaran, tentu engkau akan selamat dari dosa. Wahai Musa, pusatkanlah minatmu pada ilmu kalau memang engkau menghendakinya. Sesungguhnya ilmu itu bagi orang yang berminat kepadanya. Janganlah engkau menjadi mudah kagum kepada perkataan yang disampaikan panjang lebar, kerana banyak perkataan mendatangkan aib bagi orang yang berilmu dan boleh membocorkan rahsia yang betul ditutupinya.Tetapi semestinya engkau berkata sedikit kerana yang demikian itu termasuk taufiq dan kebenaran.
Berpalinglah dari orang bodoh dan bersikaplah secara lemah lembut terhadap orang yang dungu, kerana yang demikian itu merupakan kelebihan para ahli hikmah dan hiasan orang-orang yang berilmu. Jika ada orang bodoh yang mencacimu, diamlah di depannya lalu menyingkir dari sisinya secara hati-hati kerana ia pergi tetap menggambarkan kebodohannya terhadap dirimu dan caciannya akan semakin bertambah gencar dan banyak. Wahai anak keturunan Imran, janganlah engkau kelihatan mempunyai ilmu kecuali hanya sedikit. Sesungguhnya asal keluar dan asal berbuat merupakan tindakan menceburkan diri kepada sesuatu yang tidak jelas dan memaksakan diri. Wahai anak Imran janganlah sekali-kali engkau membukakan pintu yang tidak engkau ketahui untuk apa pintu itu ditutup dan jangan tutup pintu yang tidak engkau ketahui untuk apa ia di buka.
Wahai anak Imran, siapa yang tidak berhenti dari dunia, maka dunia itu yang akan melahapnya. Mana mungkin seseorang menjadi ahli ibadah jika hasratnya kepada dunia tidak pernah habis? Siapa yang menghina keadaan dirinya dan membuat tuduhan terhadap Allah tentang apa yang ditakdirkan baginya, mana mungkin kan menjadi orang zuhud? Adakah orang yang telah dikalahkan hawa nafsunya akan berhenti dari syahwat? Mana mungkin pencarian ilmu masih bermanfaat bagi orang yang dipagari kebodohan? Perjalanan akan menunjukkan ke akhirat dengan meninggalkan dunia. Wahai Musa belajarlah apa engkau amalkan agar engkau mengamalkannya dan janganlah engkau menampakkan amalmu agar disebut-sebut, sehingga engkau mendapat kerosakan dan orang lain mendapat cahaya. Wahai anak Imran, jadikanlah zuhud dan taqwa pakaianmu, jadikanlah ilmu dan zikir sebagai perkataanmu, kerana yang demikian itu membuatmu Rabbmu redha. Berbuatlah kebaikan kerana engkau juga harus melakukan yang lain. Engkau telah mendapatkan nasihatnya jika engkau menghafalnya ".
Hai Musa, letakkanlah dirimu pada kesabaran, tentu engkau akan selamat dari dosa. Wahai Musa, pusatkanlah minatmu pada ilmu kalau memang engkau menghendakinya. Sesungguhnya ilmu itu bagi orang yang berminat kepadanya. Janganlah engkau menjadi mudah kagum kepada perkataan yang disampaikan panjang lebar, kerana banyak perkataan mendatangkan aib bagi orang yang berilmu dan boleh membocorkan rahsia yang betul ditutupinya.Tetapi semestinya engkau berkata sedikit kerana yang demikian itu termasuk taufiq dan kebenaran.
Berpalinglah dari orang bodoh dan bersikaplah secara lemah lembut terhadap orang yang dungu, kerana yang demikian itu merupakan kelebihan para ahli hikmah dan hiasan orang-orang yang berilmu. Jika ada orang bodoh yang mencacimu, diamlah di depannya lalu menyingkir dari sisinya secara hati-hati kerana ia pergi tetap menggambarkan kebodohannya terhadap dirimu dan caciannya akan semakin bertambah gencar dan banyak. Wahai anak keturunan Imran, janganlah engkau kelihatan mempunyai ilmu kecuali hanya sedikit. Sesungguhnya asal keluar dan asal berbuat merupakan tindakan menceburkan diri kepada sesuatu yang tidak jelas dan memaksakan diri. Wahai anak Imran janganlah sekali-kali engkau membukakan pintu yang tidak engkau ketahui untuk apa pintu itu ditutup dan jangan tutup pintu yang tidak engkau ketahui untuk apa ia di buka.
Wahai anak Imran, siapa yang tidak berhenti dari dunia, maka dunia itu yang akan melahapnya. Mana mungkin seseorang menjadi ahli ibadah jika hasratnya kepada dunia tidak pernah habis? Siapa yang menghina keadaan dirinya dan membuat tuduhan terhadap Allah tentang apa yang ditakdirkan baginya, mana mungkin kan menjadi orang zuhud? Adakah orang yang telah dikalahkan hawa nafsunya akan berhenti dari syahwat? Mana mungkin pencarian ilmu masih bermanfaat bagi orang yang dipagari kebodohan? Perjalanan akan menunjukkan ke akhirat dengan meninggalkan dunia. Wahai Musa belajarlah apa engkau amalkan agar engkau mengamalkannya dan janganlah engkau menampakkan amalmu agar disebut-sebut, sehingga engkau mendapat kerosakan dan orang lain mendapat cahaya. Wahai anak Imran, jadikanlah zuhud dan taqwa pakaianmu, jadikanlah ilmu dan zikir sebagai perkataanmu, kerana yang demikian itu membuatmu Rabbmu redha. Berbuatlah kebaikan kerana engkau juga harus melakukan yang lain. Engkau telah mendapatkan nasihatnya jika engkau menghafalnya ".
Selepas itu Khidir berbalik meninggalkannya, sehingga tinggal sendirian Musa dalam keadaaan sedih. (Diriwayatkan
Ath Thbrany dalam Al Ausath, di dalam nya ada Zakaria bin yahnya Al
Wafad, yang didhaifkan tidak hanya oleh satu orang, Ibnu Hibband dalam
At Tsiqat. Dia menyebutkan bahawa dia salah dalam kemaushullannya. Yang
benar, didalamnya ada riwayat dari Sufyan Ats Tsaury , bahawa Rasulullah
Shallallahu Alaihi wa Sallam mengatakannya, dan rijal yang lain tsiqat.
Majma "Az Zawa'id, 10/224)
belajar al quran online belajar mengaji al quran belajar tajwid al quran belajar tarannum al quran belajar membaca al quran belajar bahasa al quran belajar baca al quran belajar quran belajar membaca al quran online cara mudah belajar al quran belajar mengaji al quran online belajar alquran cara belajar al quran mari belajar al quran belajar mukadam kelas belajar al quran software belajar membaca al quran alquran.com alquram belajar al quran percuma www.alquraan belajar quran al baghdadi hukum belajar al quran belajar tafsir al quran belajar al quran bertajwid al quaraan belajar menghafal al quran aplikasi belajar al quran belajar baca al quran online al quram alqoran downloads al quran search al quran al_qur an alquraan.com software belajar al quran belajar murotal al quran belajar al quran digital belajar baca al quran cepat al qoraan al qauran قرانً a lquran alqaran alqoraan alqran.com alquoran alkuran.com qurqn.com www.qouran qurañ alquron alqurane belajar al qur an qraan.com quram.com www.alkuran alqurran belajar al quran cepat belajar al quran download belajar al quran mp3 pentingnya belajar al quran youtube belajar al quran belajar ngaji al quran hadist belajar al quran metode belajar al quran belajar menulis al quran al qurian alkoran al koran al quoran al kouran al-quraan.org www.al kuran.com el quoran qur aan.com full qu ran www.qu ran www.qurqn جوجل قران www.quram www.qurhan www.quraan qruan.com www.alqran qeran.com qurana.com www.qeran www.alguran ققران kelas al quran dewasa kelas mengaji al quran kelas pengajian al quran kelas alquran kelas tafsir al quran kelas al quran al baghdadi kelas kemahiran al quran kelas membaca al quran kelas talaqqi al quran jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran,
KLIK ICON TWITTER & FACEBOOK DIBAWAH DAN SHARE INFO DI LAMAN INI BERSAMA KENALAN ANDA.... Sebarkanlah Ilmu Al-Quran !
0 ulasan:
Catat Ulasan
Borang tempahan khidmat Guru Al-Quran ke rumah anda ( Hanya untuk diisi oleh PELANGGAN !!!):
Emelkan maklumat dibawah ke " Penyelia.HQ@gmail.com " ATAU hantar melalui ruang komen dibawah sekali :
==================================================
Tajuk/Email Title: " Tempahan Guru Al-Quran / Mandarin "
Isi emel/content:
- Nama penuh anda/pelajar :
- No. Tel anda :
- E-mel anda :
- Jenis Kelas? : (Mandarin? / Quran?)
- Kategori? : (Dewasa ATAU Kanak-Kanak ATAU Keluarga? Lelaki ATAU Wanita?)
- Hari pengajian yang diingini : (hujung minggu/hari biasa? e.g every Tuesday)
- Waktu pengajian : (pukul berapa? e.g 8.30 pm - 9.30 pm)
- Adakah anda berminat untuk belajar Quran secara online: ( Ya / Tidak )
- Jika ya, nyatakan medium pembelajaran yang diingini: (YM? FB? Skype? Whatsapp? Line?)
- Alamat rumah pelajar: (Kelas akan dibuat secara online jika alamat rumah tidak diisi)
- Negeri anda : (e.g Sarawak)
==================================================