Ads 468x60px

Selasa, 7 Januari 2014

Pengajar Quran mesti berniat ikhlas

MATLAMAT Mukit Abdul Hadi atau lebih mesra dengan panggilan Ariff Hasan belajar di Pondok Lanai, Baling, Kedah selama enam tahun dan memperoleh Sijil 4 Thanawi dan kemudian menyambung pengajian selama empat tahun di Maahad Tahfiz Misbahul Munir juga di Baling, hanya semata-mata untuk melancar bacaan al-Quran.
Tidak pernah terlintas di hatinya untuk menyediakan perkhidmatan mengajar al-Quran dari rumah ke rumah.
"Inilah yang dikatakan takdir Allah SWT. Jalan ke arah ini diilhamkan oleh seorang kenalan yang saya sudah anggap sebagai saudara rapat iaitu Ustaz Zaki. Apabila dia mendengar luahan saya yang sudah beberapa bulan hilang pendapatan sebaik berhenti mengajar di Kelas Agama dan Fardu Ain (Kafa) lantas dia menyuruh saya memasang kain rentang sebagai satu cara mengiklankan perkhidmatan mengajar mengaji di rumah.
"Hari pertama dan kedua memang kurang sambutan. Tetapi masuk hari ketiga dan seterusnya panggilan yang diterima bertalu-talu. Ada yang sampai tidak dapat dilayan. Barulah saya tahu memang orang ramai sangat-sangat memerlukan perkhidmatan sebegini.
"Bermula dengan empat buah keluarga pada tahun 2007, dua tahun kemudian sebaik saya berhenti Kafa, menjadi 10 keluarga seterusnya 15 keluarga. Kini antara 40 hingga 50 buah rumah," bicara anak muda berusia 28 tahun itu kepada Mega, baru-baru ini.
Akui Ariff yang melihat senario ini sebagai satu trend, fenomena itu disokong pula dengan kesibukan ibu bapa serta kelapangan dalam mengatur jadual pembelajaran anak-anak menjadikan kaedah berkenaan semakin diterima ramai.
"Alhamdulillah dengan bantuan beberapa lagi teman telah melancarkan perjalanan kelas-kelas yang kini disediakan di sekitar Balakong, Kajang, Cheras, Serdang, Ampang, Banting dan Shah Alam.
"Biarpun nampak mudah tetapi untuk mengelakkan fitnah ataupun sesuatu yang buruk berlaku, saya telah mengambil sijil pentauliahan yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang dipanggil Tauliah Mengajar Al-Quran dan Fardu Ain," katanya.
Kata Ariff, dia menyediakan dua tahap pengajaran iaitu untuk golongan dewasa di mana tumpuan pada al-Quran dan tajwid. Manakala kumpulan kanak-kanak, fokus pada Iqra dan Fardu Ain.
"Selain mengajar di rumah, saya juga menyediakan kelas-kelas mengaji di rumah saya. Ada dua iaitu secara berkumpulan dan persendirian. Pelanggan boleh memilih kelas mengikut kemampuan masing-masing," katanya.
Berkongsi pengalamannya sepanjang mengendalikan kelas pengajian al-Quran dan Fardu Ain, kata Ariff, bagi kanak-kanak dia kendalikannya secara garang dan tegas bagi peringkat permulaan.
"Saya akan lihat karakter kanak-kanak itu kerana setiap kanak-kanak mempunyai perangai yang berbeza. Kemudian, saya lihat pada bacaan mereka dari aspek sebutan dan ingatan. Andai mereka lancar, saya yakin dalam tempoh tiga hingga empat bulan mereka mampu selesaikan Iqra.
"Bagi orang dewasa selalunya ia jauh lebih mudah dan saya lebih suka mengajar golongan ini kerana mereka memang hendak belajar. Satu pengalaman yang jadi iktibar kepada saya sehingga hari ini setiap kali mengendali anak murid dewasa ialah dengan menjaga turut kata.
"Saya pernah menegur seorang pelajar dewasa memberitahunya supaya jangan terlalu kerap tidak ke kelas. Maksud saya, apabila kita tidak selalu membaca, kita akan kembali lupa dan bacaan kita akan merangkak-rangkak. Itu satu kerugian dan sayang! Tetapi dia menerimanya secara lain. Sejak itu dia sudah tidak pergi ke kelas," akui Ariff





Ingin menerima tips-tips berkaitan Belajar Al-Quran terus ke emel anda?
....Taip Emel dalam kotak dibawah & Klik Langgan:


Delivered by FeedBurner
belajar al quran online belajar mengaji al quran belajar tajwid al quran belajar tarannum al quran belajar membaca al quran belajar bahasa al quran belajar baca al quran belajar quran belajar membaca al quran online cara mudah belajar al quran belajar mengaji al quran online belajar alquran cara belajar al quran mari belajar al quran belajar mukadam kelas belajar al quran software belajar membaca al quran alquran.com alquram belajar al quran percuma www.alquraan belajar quran al baghdadi hukum belajar al quran belajar tafsir al quran belajar al quran bertajwid al quaraan belajar menghafal al quran aplikasi belajar al quran belajar baca al quran online al quram alqoran downloads al quran search al quran al_qur an alquraan.com software belajar al quran belajar murotal al quran belajar al quran digital belajar baca al quran cepat al qoraan al qauran قرانً a lquran alqaran alqoraan alqran.com alquoran alkuran.com qurqn.com www.qouran qurañ alquron alqurane belajar al qur an qraan.com quram.com www.alkuran alqurran belajar al quran cepat belajar al quran download belajar al quran mp3 pentingnya belajar al quran youtube belajar al quran belajar ngaji al quran hadist belajar al quran metode belajar al quran belajar menulis al quran al qurian alkoran al koran al quoran al kouran al-quraan.org www.al kuran.com el quoran qur aan.com full qu ran www.qu ran www.qurqn جوجل قران www.quram www.qurhan www.quraan qruan.com www.alqran qeran.com qurana.com www.qeran www.alguran ققران kelas al quran dewasa kelas mengaji al quran kelas pengajian al quran kelas alquran kelas tafsir al quran kelas al quran al baghdadi kelas kemahiran al quran kelas membaca al quran kelas talaqqi al quran jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran, jawatan kosong, guru quran, kerja, part time mengajar al-Quran,

KLIK ICON TWITTER & FACEBOOK DIBAWAH DAN SHARE INFO DI LAMAN INI BERSAMA  KENALAN ANDA.... Sebarkanlah Ilmu Al-Quran !

0 ulasan:

Catat Ulasan

Borang tempahan khidmat Guru Al-Quran ke rumah anda ( Hanya untuk diisi oleh PELANGGAN !!!):

Emelkan maklumat dibawah ke " Penyelia.HQ@gmail.com " ATAU hantar melalui ruang komen dibawah sekali :

==================================================

Tajuk/Email Title: " Tempahan Guru Al-Quran / Mandarin "

Isi emel/content:

- Nama penuh anda/pelajar :
- No. Tel anda :
- E-mel anda :

- Jenis Kelas? : (Mandarin? / Quran?)
- Kategori? : (Dewasa ATAU Kanak-Kanak ATAU Keluarga? Lelaki ATAU Wanita?)

- Hari pengajian yang diingini : (hujung minggu/hari biasa? e.g every Tuesday)
- Waktu pengajian : (pukul berapa? e.g 8.30 pm - 9.30 pm)


- Adakah anda berminat untuk belajar Quran secara online: ( Ya / Tidak )
- Jika ya, nyatakan medium pembelajaran yang diingini: (YM? FB? Skype? Whatsapp? Line?)


- Alamat rumah pelajar: (Kelas akan dibuat secara online jika alamat rumah tidak diisi)
- Negeri anda : (e.g Sarawak)

==================================================